Každý, ako náhle sa ocitne na verejnej komunikácii, sa automaticky stáva účastníkom cestnej premávky, z ktorej mu plynie viacero povinností a tiež zodpovednosť. Vodiči predovšetkým zodpovedajú za technický stav svojho vozidla a zodpovedajú za svoje správanie na cestách. Nezodpovední vodiči sa na cesty vydávajú spravidla s nefunkčnými svetlometmi alebo koncovými svetlami, opotrebovanými pneumatikami, tlmičmi, brzdovými kotúčmi alebo doštičkami, prípadne s vozidlami, na ktorých boli vykonané výrobcom neschválené, necertifikované a teda aj nezákonné úpravy meniace technické parametre tohto vozidla (najčastejšie to súvisí s úpravami na podvozku, motore alebo karosérii vozidla). Svojim správaním, agresívnou jazdou, jazdou v opitosti, jazdou bez vodičského oprávnenia, unáhlenými alebo nečakanými reakciami počas jazdy potom plne zodpovedajú za následky takéhoto správania. Čo, priznajme si, môže skončiť prinajmenšom pokrčeným plechom, v horšom prípade to má fatálnejšie následky.
Automobil je nástroj so silným deštrukčným potenciálom. Z princípu fyzikálnych vlastností má ohromnú kinetickú a zotrvačnú energiu. Sily potrebné k prudkému zastaveniu, vybočeniu zo smeru jazdy alebo inému manévru sú veľké a často ich nie je možné dosiahnuť v priebehu niekoľkých pár sekúnd alebo na vzdialenosti niekoľkých pár metrov. S rastúcou rýchlosťou a spomalenou reakciou sa všetko dramaticky násobí. Navyše hmotnosť auta v porovnaní s hmotnosťou človeka je aj viac ako dvadsaťnásobná. Preto akýkoľvek stret auta s človekom je vždy veľmi rizikový.
Fráza, ktorá má hlboký význam. Vodič, ktorý včas nevidí prekážku, do poslednej chvíle nevie, že sa má pripraviť na nečakanú reakciu. V čase zaregistrovania napr. prekážky na ceste, trvá v rádoch milisekúnd, než vôbec vyhodnotí situáciu, ďalšie milisekundy trvá, než adekvátne zareaguje, napr. zošliapne brzdový pedál. Ďalšie sekundy plynú v podobe brzdných účinkov daného vozidla. V tomto prípade všetko súvisí s časom, rýchlosťou, viditeľnosťou, prípadne pozornosťou vodiča. Prekážkou na ceste môže byť napr. iné vozidlo, chodec, cyklista, zver, alebo čokoľvek iné, nepredvídateľné (spadnutý kameň, strom, hlboký výmoľ, hlboká kaluž, poľadovica, a pod.). Aj preto pre ostatných účastníkov cestnej premávky platí, že musia byť viditeľní a aktívne alebo pasívne (chodci) osvetlení. Jediné, po kom nikto túto povinnosť chcieť nemôže, je zver a známe prejavy počasia.
Dosvit svetlometov pri správne nastavených svetlometoch
Nezodpovednosť nebýva len na strane vodičov. Aj cyklisti a chodci zavinia celý rad nehôd. Najtragickejšou príčinou nehôd býva neopatrné alebo náhle vstúpenie / vybočenie do vozovky z chodníka alebo krajnice. Ďalšia z príčin je nesprávne vyhodnotenie dopravnej situácie a tiež zlý odhad vzdialenosti a rýchlosti vozidla. Špecifikom nehôd zavinených chodcami a cyklistami je pomerne vysoký počet nehôd zavinených pod vplyvom alkoholu. Rovnako ako mnohokrát nepredvídajú vodiči, nepredvídajú ani chodci, ani cyklisti. Nie vždy je vina tragickej nehody na vodičovi.
Používajte správne a hlavne včas smerové svetlá.
V prípade nehody alebo poruchy je možné na pozemných komunikáciách pre rýchlejšie upozornenie na prekážku v cestnej premávke použiť doplnkové LED výstražné svietidlo s funkciou blikajúceho oranžového svetla - ako doplnok k zákonným opatreniam. Medzi prednosti doplnkového LED výstražného svetla s funkciou blikajúceho oranžového svetla patria:
1. Visibilita
- Oproti klasickému výstražnému trojuholníku je vďaka aktívnemu blikajúcemu svetlu vidieť z oveľa väčšej diaľky, a to aj za dažďa, sneženia, pri hmle
- Je vidieť aj pre protiidúce alebo predbiehajúce vozidlá – bliká do všetkých strán
- Je vidieť aj „za zákrutu/za roh“ vďaka odrazom blikajúceho svetla od okolitých predmetov
2. Stabilita:
- Pevné magnetické uchytenie na kovovej časti karosérie v akomkoľvek počasí
- Pri umiestnení na zem ho vietor neprevráti ako výstražný trojuholník
- Stabilný voči nárazom prúdu vzduchu od okolo idúcich vozidiel
3. Rýchlosť a jednoduchosť použitia:
- Možno použiť bez toho, aby vodič musel vystupovať z vozidla, teda ešte pred úkonmi obliekania výstražnej vesty alebo umiestňovaním výstražného trojuholníka
- Možno použiť počas pár sekúnd, na rozdiel od umiestnenia výstražného trojuholníka, ktoré na diaľnici zaberie minimálne 1 ¼ minúty pri povinnej vzdialenosti 100 m. Za túto dobu pri rýchlosti 130 km/h prejde priemerné auto vzdialenosť cez 2,5 kilometra
- V stresovej situácii stačí iba stlačiť spúšťacie tlačidlo - na rozdiel od trojuholníka, ktorý môže byť v strese problém vôbec rozložiť
4. Kompaktné rozmery:
- Možno ho voziť v dosahu pracoviska vodiča a spolujazdca
- Na rozdiel od výstražného trojuholníka sa zmestí do priehradky medzi sedadlami alebo do vreciek pri dverách
- Na rozdiel od výstražného trojuholníka, ktorý často končí pod podlahou v batožinovom priestore, je tak okamžite k dispozícii